Organiseer je werk en je leven als een PRO! Wanneer je opnieuw door het bos de bomen wil zien
Asper kerkhofstraat, 2, asper, BelgiëHeb je zelden of nooit het gevoel dat je hoofd helemaal leeg is? Krijg je door je uitstelgedrag niet gedaan wat je zou willen doen? Heb je het gevoel dat je geleefd wordt door je agenda? Krijg je geen overzicht over wat je allemaal te doen staat? Zijn er heel wat zaken die je al
intervisie kenniskring ambulante begeleiders
gentEen groep begeleiders werkt samen rond emotionele ontwikkeling, met behulp van de nieuwe produkten van de Seo-R
Dwang of drang bij mensen met een verstandelijke beperking
bruggeSommige personen met een beperking vertonen herhalingsgedrag. Soms voeren ze heel secuur rituelen uit. Wanneer wordt dit gedrag pathologisch? Wanneer spreken we over obsessieve-compulsieve stoornis? Is herhaling voor hen een vorm van zelfstimulatie? En wat doe je als dit voor iemand de meest extreme vorm is van veiligheid creëren voor zichzelf? We gaan na wat
vasthouden of loslaten, over hechting
AalstHechtingsproblemen blijken soms inherent te zijn aan mensen met een verstandelijke beperking. Hun ontwikkeling verloopt moeilijker, en dit kan op latere leeftijd tot een hechtingsstoornis leiden. Naast een algemeen overzicht komen ook begeleidingsadviezen en casussen aan bod.
Emotionele ontwikkeling in combinatie met autisme bij mensen met een verstandelijke beperking.
De ontwikkelingsbenadering van Anton Došen wordt steeds vaker gebruikt in de ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking. Er is echter een grote groep cliënten die naast een verstandelijke beperking ook autisme heeft. Wat betekent deze bijkomende beperking autisme voor hun emotionele ontwikkeling? Loopt deze gelijk met de ontwikkeling van mensen met een verstandelijke beperking
ngeveer één op de drie personen met een verstandelijke beperking heeft psychische stoornissen, psychiatrische problemen of gedragsproblemen. In de dagelijkse ondersteuning kan dit zich uiten in agressie en zelfverwonding, grote stressgevoeligheid, schommelend niveau van spanningsregulatie, aanklampend of dwang matig gedrag... We gaan op zoek naar de functie en de boodschap van dit gedrag. Wat zijn de onderliggende
Leren van casussen
Inschalen in het emotionele kader kunnen we quasi allemaal, maar toch botsen we op allerlei vragen en interpretaties. En dan is er natuurlijk een grote meerwaarde als je in een team zit en kan uitwisselen met hulp van een intervisor. Zeker binnen de bijzondere jeugdhulp.
autisme en emotionele ontwikkeling? een match?
De ontwikkelingsbenadering van Anton Došen wordt steeds vaker gebruikt Wat betekent de beperking autisme voor mensen emotionele ontwikkeling? Loopt deze gelijk met de ontwikkeling van mensen zonder autisme? Zo nee, wat zijn dan de overeenkomsten en verschillen? Is de SEO-R² voor de groep cliënten met eeautisme bruikbaar? Bestaat er een soort autistisch profiel als het
Autisme, back to basis
dagdagelijkse opvang en begeleiding in de leefgroepen: wat betekent autisme in de werking, en wat met normale begaafdheid, kans op overschatting, prikkelverwerking, vrijetijdsbesteding, aandachtspunten in dagelijkse omgang…