ngeveer één op de drie personen met een verstandelijke beperking heeft psychische stoornissen, psychiatrische problemen of gedragsproblemen. In de dagelijkse ondersteuning kan dit zich uiten in agressie en zelfverwonding, grote stressgevoeligheid, schommelend niveau van spanningsregulatie, aanklampend of dwang matig gedrag... We gaan op zoek naar de functie en de boodschap van dit gedrag. Wat zijn de onderliggende
Leren van casussen
Inschalen in het emotionele kader kunnen we quasi allemaal, maar toch botsen we op allerlei vragen en interpretaties. En dan is er natuurlijk een grote meerwaarde als je in een team zit en kan uitwisselen met hulp van een intervisor. Zeker binnen de bijzondere jeugdhulp.
autisme en emotionele ontwikkeling? een match?
De ontwikkelingsbenadering van Anton Došen wordt steeds vaker gebruikt Wat betekent de beperking autisme voor mensen emotionele ontwikkeling? Loopt deze gelijk met de ontwikkeling van mensen zonder autisme? Zo nee, wat zijn dan de overeenkomsten en verschillen? Is de SEO-R² voor de groep cliënten met eeautisme bruikbaar? Bestaat er een soort autistisch profiel als het
Autisme, back to basis
dagdagelijkse opvang en begeleiding in de leefgroepen: wat betekent autisme in de werking, en wat met normale begaafdheid, kans op overschatting, prikkelverwerking, vrijetijdsbesteding, aandachtspunten in dagelijkse omgang…
Partneravond
Vormingsplus Kortrijk wandelweg 11, kortrijk, BelgiëGespreksavonden over het samenleven van partners met en zonder autisme. Het uitwisselen van vragen, ervaringen en ideeën staat hierbij centraal. Deze avonden staan los van elkaar, je kunt dus naar één of meerdere avonden komen.
Met het oog op behandeling
Voor de vijfde keer organiseren De Borg, VOBC en het Landelijk Kenniscentrum LVB het congres ‘Met het oog op behandeling’. Het thema is ditmaal ‘agressie’. Met de plenaire inleidingen en werkcolleges van dit congres krijgt u de laatste kennis over begeleiding en behandeling van cliënten met een licht verstandelijke beperking (LVB) en agressie. Ook bij de rol
Masterclass Autisme Centraal
Tal van workshops komen aan bod: Een aanrader is zeker al: Autismevriendelijk werken vanuit positieve psychologieHet leven is lastig. Vaak nog veel meer voor mensen met autisme. Komt daar nog eens bij dat ze van nature vooral gericht zijn op en vasthouden aan negatieve ervaringen en emoties. Dat zorgt ervoor dat mensen met autisme meer
Goed inschatten van emotionele ontwikkeling / dag 2
e voorbije decennia groeide het begrip ‘emotionele ontwikkeling’ uit tot een sleutelbegrip in de ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking (met of zonder bijkomende gedrags- en/of psychische problemen). Het Vlaams project SEN-SEO ontwikkelde ter ondersteuning hiervan een vragenlijst en kader om het emotioneel ontwikkelingsniveau van mensen met een verstandelijke beperking beter in kaart te
het creëren van een autivriendelijke klas
Binnen een autivriendelijke klas staan we stil bij verschillende elementen, eigen aan het autisme. We gebruiken hiervoor de ADCDEF methodiek van Autisme Centraal.
Emotionele ontwikkeling, een start
Emotionele Ontwikkeling’ is de voorbije jaren een sleutelbegrip geworden bij de ondersteuning van mensen. Goed inschatten van het emotionele ontwikkelingsniveau is immers noodzakelijk om mensen ondersteuning op maat te bieden. Het ontwikkelingsdynamisch kader van Anton Došen en zijn (door de SEN-SEO-groep herwerkte) ‘Schaal voor Emotionele Ontwikkeling’ helpen (probleem)gedrag beter te begrijpen. Het ondersteunt je om