Emotionele ontwikkeling en autisme…! de match
Hoe zit het met de emotionele ontwikkeling van mensen met autisme. En hoe neem je dit mee in je ondersteuning als thuisbegeleider? We lopen er samen door, kennis van het kader rond emotionele ontwikkeling is een must!
dwang of routine
Routines bieden veiligheid, maar zetten je ook vast. Sommige personen mensen met een beperking vertonen herhalingsgedrag. Soms voeren ze heel secuur rituelen uit. Wanneer wordt dit gedrag pathologisch en spreken we over obsessieve-compulsieve stoornis? Wat doe je als dit voor iemand de meest extreme vorm is van veiligheid creëren voor zichzelf? We gaan na wat
Aan alles gedacht? Leerkrachten werken autivriendelijk
Soms denken we dat werken in een klas met enkel kinderen met autisme makkelijker is dan werken met heterogene groepen. Maar niets is minder waar. Want hier moet je nog sterker individueel werken, heeft elk kind wel ergens meer nood aan en moet je het in één klasgroep laten werken. Daarom dat deze BuSo school
Supervisie ACT t
Het AutismeCentraalTraject (ACT) is een eenjarige opleiding tot expert in autistisch denken en de AutismeCentraalMethodiek. Ze is bedoeld voor professionelen werkzaam in de zorg of het onderwijs (voor alle leeftijden en ontwikkelingsniveaus) en overbrugt de kloof tussen theorie en praktijk. Voor alle geïnteresseerden biedt het AutismeCentraalTraject een uitdaging van het hoogste niveau. Deze pervasieve post-hbo-opleiding
Geboeid door perfectionisme
INFOSESSIE Met de dingen goed willen doen en te streven naar verbetering is uiteraard niets mis. Het kan heel vaak een positieve drive zijn om het beste uit de dingen te willen halen. Wanneer men echter liefst altijd zonder één enkele fout te maken topkwaliteit nastreeft, men steeds een knagend stemmetje van
Diagnostiek van autisme bij mensen met een verstandelijke beperking
Hoe maak je onderscheid tussen de verstandelijke beperking en het autisme, en welke hulpmiddelen zijn. Maar nog belangrijker, wat zijn klinische signalen die je als hulpverlener kan opvangen?
Emotionele ontwikkeling en autisme
Het blijft een uitdaging om mensen met autisme en een verstandelijke beperking in te schalen met de SEO. Is het dan wel zinvol? Hebben we nog niet genoeg informatie? Waarom dan nog inschalen?Kan je de SEO-r² sowieso wel gebruiken bij iemand met autisme en verstandelijke beperking? Hoe pak je die inschaling aan?Waar moet je op letten?Wat
Autisme, relaties en zwakbegaafdheid
Als begeleider kom je voor verrassende situaties te staan bij mensen met autisme en een zwakbegaafdheid. Vragen rond seksualiteit, intimiteit en aparte noden komen naar voor, zonder dat er kant-en-klare antwoorden rond zijn. Hoe kunnen we hier toch een kader rond creëren?