Goed inschatten van emotionele ontwikkeling / dag 2

e voorbije decennia groeide het begrip ‘emotionele ontwikkeling’ uit tot een sleutelbegrip in de ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking (met of zonder bijkomende gedrags- en/of psychische problemen). Het Vlaams project SEN-SEO ontwikkelde ter ondersteuning hiervan een vragenlijst en kader om het emotioneel ontwikkelingsniveau van mensen met een verstandelijke beperking beter in kaart te

het creëren van een autivriendelijke klas

Binnen een autivriendelijke klas staan we stil bij verschillende elementen, eigen aan het autisme. We gebruiken hiervoor de ADCDEF methodiek van Autisme Centraal.

Emotionele ontwikkeling, een start

Emotionele Ontwikkeling’ is de voorbije jaren een sleutelbegrip geworden bij de ondersteuning van mensen. Goed inschatten van het emotionele ontwikkelingsniveau is immers noodzakelijk om mensen ondersteuning op maat te bieden. Het ontwikkelingsdynamisch kader van Anton Došen en zijn (door de SEN-SEO-groep herwerkte) ‘Schaal voor Emotionele Ontwikkeling’ helpen (probleem)gedrag beter te begrijpen. Het ondersteunt je om

Partners in Autisme

Partner met en zonder autisme wisselen ervaringen uit over het impact van auitsme en hoe ze ermee omgaan.

Seo: inschalen

Emotionele Ontwikkeling’ is de voorbije jaren een sleutelbegrip geworden bij de ondersteuning van mensen met een beperking. Goed inschatten van het emotionele ontwikkelingsniveau is immers noodzakelijk om mensen met een beperking ondersteuning op maat te bieden. we kijken hoe we de schalen goed kunnen inzetten, en wat in welke setting het meest is aangewezen

Goed inschatten van emotionele ontwikkeling (SEO)

De voorbije decennia groeide het begrip ‘emotionele ontwikkeling’ uit tot een sleutelbegrip in de ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking (met of zonder bijkomende gedrags- en/of psychische problemen). Het Vlaams project SEN-SEO ontwikkelde ter ondersteuning hiervan een vragenlijst en kader om het emotioneel ontwikkelingsniveau van mensen met een verstandelijke beperking beter in kaart te

Partners in autisme

Gespreksavonden over het samenleven van partners met en zonder autisme. Het uitwisselen van vragen, ervaringen en ideeën staat hierbij centraal. Deze avonden staan los van elkaar, je kunt dus naar één of meerdere avonden komen.

Emotionele ontwikkeling en autisme…! de match

Hoe zit het met de emotionele ontwikkeling van mensen met autisme. En hoe neem je dit mee in je ondersteuning als thuisbegeleider? We lopen er samen door, kennis van het kader rond emotionele ontwikkeling is een must!

dwang of routine

Routines bieden veiligheid, maar zetten je ook vast. Sommige personen mensen met een beperking vertonen herhalingsgedrag. Soms voeren ze heel secuur rituelen uit. Wanneer wordt dit gedrag pathologisch en spreken we over obsessieve-compulsieve stoornis? Wat doe je als dit voor iemand de meest extreme vorm is van veiligheid creëren voor zichzelf? We gaan na wat

Aan alles gedacht? Leerkrachten werken autivriendelijk

Soms denken we dat werken in een klas met enkel kinderen met autisme makkelijker is dan werken met heterogene groepen. Maar niets is minder waar. Want hier moet je nog sterker individueel werken, heeft elk kind wel ergens meer nood aan en moet je het in één klasgroep laten werken. Daarom dat deze BuSo school