Autisme en emotionele ontwikkeling, een complexe combinatie?
Konekt GentWerken met mensen met een verstandelijke beperking vraagt aanpassingsvermogen. Maar wat als ze ook nog autisme hebben en een jonge emotionele ontwikkeling. Zijn de aandachtspunten dan dezelfde? En hoe kan je die in het vizier brengen? Vanuit het kader vanuit Anton Dösen en het controlepaneel van Autisme Centraal brengen we deze in beeld. Dit
Sensorische integratie
Sensorische integratie of informatieverwerking staat voor de prikkelverwerking van onze zintuigen. Al deze prikkels worden opgenomen met onze zintuigen, via zenuwen doorgestuurd en in de hersenen verwerkt. Dit hele proces gaat zo ongelofelijk snel dat we er amper nog bij stilstaan. Maar wat als dit niet zo vlot loopt? Kunnen we het in kaart brengen?
Sensorische integratie
gentSensorische integratie of informatieverwerking staat voor de prikkelverwerking van onze zintuigen. Al deze prikkels worden opgenomen met onze zintuigen, via zenuwen doorgestuurd en in de hersenen verwerkt. Dit hele proces gaat zo ongelofelijk snel dat we er amper nog bij stilstaan. Maar wat als dit niet zo vlot loopt? Kunnen we het in kaart brengen?
Emotionele ontwikkeling binnen pleegzorg?
GenkWerken met kinderen binnen pleegzorg is een uitdaging. Je wilt het goed doen, maar er zijn zoveel noden, en vaak worden deze via probleemgedrag geuit. Vanuit het kader van emotionele ontwikkeling bekijken we een aantal casussen. dit is een intern aanbod
NEED congres
NottinghamHet 'Network European Emotional Development' komt jaarlijks samen op een congres rond Emotionele ontwikkeling, waarbij de focus ligt op het implementeren van (ver)nieuw(d)e technieken en methoden om hiermee om. dit jaar ligt de focus ook op de doelgroepverruiming, en doen we vanuit PsySense oa mee om een aantal normaal begaafde kinderen in kaart te brengen
autisme en verstandelijke beperking
bruggePersonen met een verstandelijke beperking én autisme gaan vaak op atypische manier om met stress. Ze hebben daarom nood aan aangepaste begeleiding. We bekijken de mogelijke betekenis van probleemgedrag. We bespreken depressie en psychose en hoe je de begeleiding kunt aanpassen. De vorming richt zich voornamelijk naar mensen die rechtstreekse begeleiding bieden aan personen met