Emotionele ontwikkeling en autisme…! de match

Hoe zit het met de emotionele ontwikkeling van mensen met autisme. En hoe neem je dit mee in je ondersteuning als thuisbegeleider? We lopen er samen door, kennis van het kader rond emotionele ontwikkeling is een must!

dwang of routine

Routines bieden veiligheid, maar zetten je ook vast. Sommige personen mensen met een beperking vertonen herhalingsgedrag. Soms voeren ze heel secuur rituelen uit. Wanneer wordt dit gedrag pathologisch en spreken we over obsessieve-compulsieve stoornis? Wat doe je als dit voor iemand de meest extreme vorm is van veiligheid creëren voor zichzelf? We gaan na wat

Aan alles gedacht? Leerkrachten werken autivriendelijk

Soms denken we dat werken in een klas met enkel kinderen met autisme makkelijker is dan werken met heterogene groepen. Maar niets is minder waar. Want hier moet je nog sterker individueel werken, heeft elk kind wel ergens meer nood aan en moet je het in één klasgroep laten werken. Daarom dat deze BuSo school

Psysense organiseert voor hulpverleners een tweedaagse workshop rond perfectionisme, gegeven door Erna Claes. Deze zal doorgaan op vrijdag 31 januari en vrijdag 14 februari, telkens een volledige dag, van 9h tot 16.30h.

€200

Supervisie ACT t

Het AutismeCentraalTraject (ACT) is een eenjarige opleiding tot expert in autistisch denken en de AutismeCentraalMethodiek. Ze is bedoeld voor professionelen werkzaam in de zorg of het onderwijs (voor alle leeftijden en ontwikkelingsniveaus) en overbrugt de kloof tussen theorie en praktijk. Voor alle geïnteresseerden biedt het AutismeCentraalTraject een uitdaging van het hoogste niveau. Deze pervasieve post-hbo-opleiding

Geboeid door perfectionisme

                              INFOSESSIE Met de dingen goed willen doen en te streven naar verbetering is uiteraard niets mis. Het kan heel vaak een positieve drive zijn om het beste uit de dingen te willen halen. Wanneer men echter liefst altijd zonder één enkele fout te maken topkwaliteit nastreeft, men steeds een knagend stemmetje van

Emotionele ontwikkeling en autisme

Het blijft een uitdaging om mensen met autisme en een verstandelijke beperking in te schalen met de SEO. Is het dan wel zinvol? Hebben we nog niet genoeg informatie? Waarom dan nog inschalen?Kan je de SEO-r² sowieso wel gebruiken bij iemand met autisme en verstandelijke beperking? Hoe pak je die inschaling aan?Waar moet je op letten?Wat

dag 2 voor hulpverleners rond perfectionisme

Autisme, relaties en zwakbegaafdheid

Als begeleider kom je voor verrassende situaties te staan bij mensen met autisme en een zwakbegaafdheid. Vragen rond seksualiteit, intimiteit en aparte noden komen naar voor, zonder dat er kant-en-klare antwoorden rond zijn. Hoe kunnen we hier toch een kader rond creëren?