Kenniskring ortho’s

Roeselare

Een groep begeleiders werkt samen rond emotionele ontwikkeling, met behulp van de produkten van de Seo. Deze keer vertrekken we vanuit Leren van Casussen

Dwang of drang bij mensen met een verstandelijke beperking

brugge

Sommige personen met een beperking vertonen herhalingsgedrag. Soms voeren ze heel secuur rituelen uit. Wanneer wordt dit gedrag pathologisch? Wanneer spreken we over obsessieve-compulsieve stoornis? Is herhaling voor hen een

vasthouden of loslaten, over hechting

Aalst

Hechtingsproblemen blijken soms inherent te zijn aan mensen met een verstandelijke beperking. Hun ontwikkeling verloopt moeilijker, en dit kan op latere leeftijd tot een hechtingsstoornis leiden. Naast een algemeen overzicht

ngeveer één op de drie personen met een verstandelijke beperking heeft psychische stoornissen, psychiatrische problemen of gedragsproblemen. In de dagelijkse ondersteuning kan dit zich uiten in agressie en zelfverwonding, grote stressgevoeligheid, schommelend

Leren van casussen

Inschalen in het emotionele kader kunnen we quasi allemaal, maar toch botsen we op allerlei vragen en interpretaties. En dan is er natuurlijk een grote meerwaarde als je in een

autisme en emotionele ontwikkeling? een match?

De ontwikkelingsbenadering van Anton Došen wordt steeds vaker gebruikt Wat betekent de beperking autisme voor mensen emotionele ontwikkeling? Loopt deze gelijk met de ontwikkeling van mensen zonder autisme? Zo nee,