Supervisie ACT t
Het AutismeCentraalTraject (ACT) is een eenjarige opleiding tot expert in autistisch denken en de AutismeCentraalMethodiek. Ze is bedoeld voor professionelen werkzaam in de zorg of het onderwijs (voor alle leeftijden en ontwikkelingsniveaus) en overbrugt de kloof tussen theorie en praktijk. Voor alle geïnteresseerden biedt het AutismeCentraalTraject een uitdaging van het hoogste niveau. Deze pervasieve post-hbo-opleiding
Geboeid door perfectionisme
INFOSESSIE Met de dingen goed willen doen en te streven naar verbetering is uiteraard niets mis. Het kan heel vaak een positieve drive zijn om het beste uit de dingen te willen halen. Wanneer men echter liefst altijd zonder één enkele fout te maken topkwaliteit nastreeft, men steeds een knagend stemmetje van
Diagnostiek van autisme bij mensen met een verstandelijke beperking
Hoe maak je onderscheid tussen de verstandelijke beperking en het autisme, en welke hulpmiddelen zijn. Maar nog belangrijker, wat zijn klinische signalen die je als hulpverlener kan opvangen?
Emotionele ontwikkeling en autisme
Het blijft een uitdaging om mensen met autisme en een verstandelijke beperking in te schalen met de SEO. Is het dan wel zinvol? Hebben we nog niet genoeg informatie? Waarom dan nog inschalen?Kan je de SEO-r² sowieso wel gebruiken bij iemand met autisme en verstandelijke beperking? Hoe pak je die inschaling aan?Waar moet je op letten?Wat
Autisme, relaties en zwakbegaafdheid
Als begeleider kom je voor verrassende situaties te staan bij mensen met autisme en een zwakbegaafdheid. Vragen rond seksualiteit, intimiteit en aparte noden komen naar voor, zonder dat er kant-en-klare antwoorden rond zijn. Hoe kunnen we hier toch een kader rond creëren?
Mensen met verstandelijke beperking en psychische kwetsbaarheid begeleiden, een kijk!
Mensen met een verstandelijke beperking lijken een grotere psychische kwetsbaarheid te hebben, vaak door a-typisch gedrag te zien zoals agressie, structuurvastheid of aanklampend gedrag. Oorzaak hiervan ligt enerzijds in hun mindere cognitieve mogelijkheden, anderzijds binnen hun grotere emotionele behoeften. Zicht krijgen op deze noden en hierrond ondersteunen kan helpen om met afwijkend gedrag om te
Dwang bij mensen met autisme
Routines bieden veiligheid, maar zetten je ook vast. Sommige personen mensen met een beperking vertonen herhalingsgedrag. Soms voeren ze heel secuur rituelen uit. Wanneer wordt dit gedrag pathologisch en spreken we over obsessieve-compulsieve stoornis? Wat doe je als dit voor iemand de meest extreme vorm is van veiligheid creëren voor zichzelf? We gaan na wat
intervisie rond werken als sensibele begeleiders met jongeren met een lage emotionele ontwikkeling
stilstaan bij jezelf als begeleider is altijd fijn, maar stilstaan bij jezelf vanuit emotionele ontwikkeling, en de match vinden met de behoeften van je clienten biedt een boost!